Hopp til hovedinnhold

– Ingenting er viktigere enn helsa vår

Som hovedverneombud jobber Vazjwar hver dag for et trygt og godt arbeidsmiljø for alle ansatte.

– Et godt arbeidsmiljø handler ikke bare om rutiner og regler, men om mennesker. Det viktigste er at folk blir sett og føler seg trygge, sier Vazjwar Matin Mustafa.

Han er bindeleddet mellom ansatte, ledelse og de 32 verneombudene i hele landet innen kantine og renhold. Som hovedverneombud er hans viktigste oppgave at alle har en god arbeidsdag.

– Jobb er en stor del av hverdagen vår, og for meg handler det om å ta vare på folk. Det er det som gir arbeidet mening.

– Ingenting er viktigere enn helsa vår, sier han.

Mer enn «bare» HMS

Hovedverneombudets rolle handler om mer enn helse, miljø og sikkerhet. Det viktigste Vazjwar gjør er å følge opp og være en støttespiller for verneombudene, ansatte og ledelsen.

– I praksis handler det om å følge opp saker, sørge for god kommunikasjon, gjennomføre risikovurderinger, være til stede på arbeidsplassen, bidra til å løse konflikter og tilrettelegge for den enkelte når det trengs, sier han.

Målet: at alle trives og opplever at det er lav terskel for å si fra om utfordringer.

– Ingen skal stå alene om de møter utfordringer på jobb.

Vazjwar Matin Mustafa

Slik jobber Toma med kvalitet og HMS

  • Nullvisjon: Toma har nulltoleranse for skader og ulykker.
  • HMS er ikke bare en aktivitet, men en naturlig del av hele arbeidskulturen.
  • ISO-sertifiseringer: Toma bruker ISO-sertifiserte ledelsessystemer for kvalitet (9001), miljø (14001) og HMS (45001).
  • Alle ledere med personalansvar lager HMS-handlingsplaner sammen med verneombudene.
  • HMS-arbeidet følges opp hele veien til konsernledelsen.

Les mer om kvalitet og HMS hos Toma her.

Et system som virker i praksis

Vazjwar har gått gradene fra renholder til teamleder, og fra verneombud til hovedverneombud. Erfaringen fra flere nivåer har lært ham hvor viktig det er å ha noen i ryggen.

– Jeg er takknemlig for tilliten jeg har fått og for muligheten til å gjøre en forskjell for folk i arbeidshverdagen, sier han.

Å finne løsninger og se muligheter for forbedring er det som motiverer Vazjwar. Derfor drar han jevnlig ut på arbeidsplassene for å møte ansatte og få innsikt i deres hverdag og behov.

– Hva trenger de? Hva kan vi gjøre annerledes? Hvor ligger utfordringene? spør jeg ofte.

Han har sett Toma utvikle seg i løpet av de siste årene.

– I dag er det tettere oppfølging og et sterkere fokus på HMS og kultur i selskapet. Folk er flinke til å se og ta vare på hverandre. Det merkes i det daglige.

Samarbeidet med HMS-leder Eva Halvorsen har vært en viktig del av dette arbeidet.

– Sammen har vi sørget for bedre oversikt og struktur, noe som gir bedre veiledning til både ledere og verneombud, forteller han.

Mer renhold på dagtid

Et av temaene som har fått mer oppmerksomhet de siste årene, er arbeidstid for renholderne. Gjennom prosjektet Ren Tilstedeværelse, i samarbeid med NHO og aktører i bransjen, jobber Toma for at flest mulig kan jobbe på dagtid i stedet for på ettermiddager og kvelder.

– Mange ønsker arbeidstider som gir en mer forutsigbar hverdag og bedre balanse mellom jobb og fritid. Det er noe vi lytter til, sier han.

For å få til endring kreves det godt samarbeid mellom både kunder og innkjøpere.

– Det vil alltid være noen steder der ettermiddagsvakter er nødvendig, som på for eksempel tannklinikker. Men målet er at dagtid skal bli enda mer vanlig for Toma-ansatte, sier han.

 

Les også: På jobb for de ansatte og arbeidsmiljøet